Thursday, May 12, 2011

Vaar Wel, Scheveningen!

Vaar Wel, Scheveningen!, Netherlands, 1974




Bibliographic Information

Title  :  Vaar Wel, Scheveningen! Bonte herinneringen aan een badplaats
Author  :  Mr. A. Adama Zijlstra; foreword by H.A.M.T. Kolfschoten
Imprint  :  Leiden : A.W. Sijthoff, 1974
Language  :  Dutch
Identifier  :  ISBN: 90-218-0324-0
Physical descr.  :  368 p. : ill. ; 20 cm.
Notes  :  Includes index.

Mr. A. Adama Zijlstra's memories of Edith Piaf:

     [...] en ging eerst een borrel drinken in de bar l'Amiral in de Rue de Berri. Daar hoorde ik voor het eerst een jonge chansonnière die meteen diepe indruk op mij maakte. Ik informeerde bij de kelner hoe zij heette en hij zei mij dat het 'La Môme Piaf' was. Ik herinnerde mij toen dat mijn vriend Nellens mij over haar had gesproken en dat hij mij zelfs de naam van haar impresario had gegeven. Het was dezelfde Louis Barrier die haar tot het einde heeft gecoached en ik belde hem op en maakte een principiële afspraak voor een optreden in 1941. Het zou 1947 worden vóór zich dat realiseerde. (p. 154-155)

     'La Môme Piaf' was helaas voor de zomer 1946 niet beschikbaar, maar ik kreeg een 'optie' op haar voor 1947. (p. 202)

     Buiten de concerten was een hoogtepunt van het seizoen het eerste Nederlandse optreden van Edith Piaf met Les Compagnons de la Chanson. Het werd een overweldigend succes. Piaf, toen nog de geliefde van de bokser Marcel Cerdan, [...], stond op het toppunt van haar carrière. (p. 243)

     Zij kwam in 1948, 1950 en 1951 terug, steeds met andere amants o.a. een race-fietser op wiens schoot zij tot vlak voor haar optreden moest zitten, anders had zij niet voldoende inspiratie! (p. 243)

     Tragisch was haar in 1962 nog eenmaal terug te zien, toen met haar laatste echtgenoot Théo Sarapo. Zij was toen een wrak en kon alleen met inpuitingen op de been worden gehouden. Zij kon zelfs niet meer gewoon opkomen en moest als het ware bij gesloten gordijn worden 'klaargezet'. Toch bracht zij zelfs toen het publiek nog in extase. (p. 243)


Edith Piaf's Universe Information

EPU-identifier  :   DZJ-01-0009-NL-1974

Period  :  1940, 1946, 1947-1951, 1962
Pages  :  154-155, 202, 243, 243
Photos  :  1

Notes:
  The memoirs of Mr. A. Adama Zijlstra.
  Mr. A. Adama Zijlstra was a member of the board of 'Exploitatie Maatschappij Scheveningen'.
  Includes a photo of Edith Piaf and Les Compagnons de la Chanson dedicated to Mr. A. Adama Zijlstra :

Edith Piaf and Les Compagnons de la Chanson